Eksempel på bruk av beste praksis20% spart
Stor-Oslo Eiendom setter standard for god samhandling gjennom Meierikvartalet på Lillestrøm ved å kontraktsfeste bruk av veileder for god samhandling.
Finne alternative måter å dekke behovet på. Lage program og skisser.
Byggherren må kommunisere prosjektets mål til alle aktørene.
Eierstyring og prosjketledelse: Definer tydelige mål som lar seg operasjonalisere til (målbare) indikatorer, som kan vise om man når målene.
Bruk 10 kvalitetsprinsipper for bærekraftige bygg og områder for inspirasjon til å sette mål og rett ambisjonsnivå. Gjør dette i samarbeid med andre aktører i prosjektet.
Tenk og planlegg industrielt fra start - legg til rette for bruk av industrielle metoder og verktøy
Gjennomfør felles usikkerhetsstyring for prosjektet.
Definer prosjektets kompetansebehov så tidlig som mulig for best å oppnå prosjektets mål
Ikke gå videre før det er gjennomført analyse av brukers behov, eller før byggets funksjoner og rammer er definert
Definer verdimål og verdiskapende elementer i prosjektet slik at en skaper forståelse av behov, strategier, felles forståelse av hva som skaper verdi for eier og bruker i prosjektet.
Organiser prosjektet slik at alle viktige beslutninger og aktører kommer tidlig inn i prosessen
God kommunikasjon mellom prosjekteier og prosjektteam skal forsikre eiers strategier og behov
Forsikre tidliginvolvering av Facility Management (FM /FDVUSP) for å sikre verdi for både brukere og eier i driftsfasen
Ikke velg leverandør før det er gjennomført referansesjekk og intervju
Stor-Oslo Eiendom setter standard for god samhandling gjennom Meierikvartalet på Lillestrøm ved å kontraktsfeste bruk av veileder for god samhandling.